Home Ik zoek ondersteuning

Ik zoek ondersteuning

Je kunt bij TIM terecht voor uiteenlopende ondersteunings- en zorgvragen. Op deze pagina vertellen we je meer.

ondersteuning-tim

Snel naar →

In 4 stappen naar de juiste ondersteuning

Benieuwd naar wat je kunt verwachten als je ondersteuning aanvraagt? Lees dan onderstaande stappen goed door.

Heb je acute hulp nodig? Ga dan naar de pagina hulp bij crisis.

TIM Stichtse Vecht is er voor jeugdzorg, Wmo-begeleiding, dagbesteding en ondersteuning vanuit de wijkteams. Voor andere hulp kun je rechtstreeks bij de gemeente terecht. Lees hier meer.

Heb je een ondersteunings- of zorgvraag of maak je je zorgen over een naaste of kennis? Het wijkteam van TIM staat voor je klaar. Meld jouw zorgvraag aan via het formulier op de aanmeldpagina of bel 0800-1513. Ook kun je zonder afspraak binnenlopen bij een van de locaties van het wijkteam.

We nemen uiterlijk vijf dagen na je aanmelding contact met je op. Het eerste gesprek dat we voeren is een kennismaking. Daar bespreken we jouw vraag en onze mogelijkheden. Ook bespreken we je positieve gezondheid. We stellen veel vragen tijdens zo’n gesprek. Bijvoorbeeld: Wat is je ondersteuningsvraag? Hoe is je woonsituatie? Hoe is je gezinssamenstelling? Hoe ziet jouw dag eruit? Komt er hulp bij je over de vloer? Wie bel je als je hulp nodig hebt?

Tijdens zo’n gesprek krijg je veel informatie en we stellen ook best veel vragen. Daarom raden we je aan om een vertrouwd persoon te vragen om bij dit gesprek te zijn. Want twee horen meer dan één. Dat kan een familielid, vriend, buurvrouw of een andere bekende zijn.

Op basis van het kennismakingsgesprek, kijken we wat er nodig is. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Op de pagina ‘Onze werkwijze‘ lees je hier meer over.

Samen met jouw vaste wijkteammedewerker maak je een ondersteuningsplan. Hierin staat jouw vraag om ondersteuning en welke doelen daaraan verbonden zijn. Ook staat in het in plan wat je zelf gaat doen en wat de rol/taak van de begeleider en andere betrokken is. Het is een gezamenlijk plan van aanpak. We evalueren het plan meerdere malen en passen het aan waar nodig.

Het ondersteuningsplan wordt digitaal vastgelegd. Je krijgt een eigen portaal in het dossier, zodat je altijd bij je eigen plan kunt. Je kunt ook anderen digitaal toegang geven. Als je niet digitaal vaardig bent, ondersteunen we jou om deze vaardigheid te vergroten. En we zorgen dan voor een uitgeprinte versie van het plan bij jou thuis, als je dat fijn vindt.

Binnen TIM is er altijd een wijkteammedewerker verantwoordelijk voor jouw dossier. We bespreken regelmatig de voortgang, afhankelijk van jouw ondersteuningsvraag. Loopt de ondersteuning af? Dan zijn er drie mogelijkheden:

  • We starten door met het huidige ondersteuningsplan.
  • Het huidige plan wordt aangescherpt of gewijzigd met wat er op dat moment nodig is en we gaan verder met het vernieuwde plan.
  • Het is goed zo. We spreken dan van uitstroom. Ontstaat er een nieuwe vraag? Dan ben je altijd welkom bij TIM om deze te bespreken.

Vraag nu jouw ondersteuning of zorg aan

Wij zijn er voor ondersteuning en zorg voor alle inwoners in gemeente Stichtse Vecht.

Onafhankelijke cliëntondersteuning

Wil je graag een onafhankelijk persoon met kennis over zorg en welzijn bij het kennismakingsgesprek? Dan kunnen we je koppelen aan een onafhankelijke cliëntondersteuner. Samen met jouw ondersteuner kun je het gesprek voorbereiden. Deze service is gratis. Wil je hier gebruik van maken? Kijk dan op

onafhankelijke-clientondersteuning-tim

Voor familie en mantelzorgers

Vind jij dat iemand in jouw directe omgeving ondersteuning of zorg nodig heeft of maak je je zorgen? Ga het gesprek aan met het wijkteam. Zij helpen jou verder.

Voor professionals

Ben je professional in het zorgdomein en wil je een cliënt doorverwijzen? Overleg dan met de wijkgerichte specialisten van TIM.

Crisishulp nodig?

Heb je direct hulp nodig of is er sprake van een noodsituatie? Neem dan direct contact met de juiste instanties. Deze hebben we overzichtelijk voor je op een rijtje gezet.

crisishulp-stichtse-vecht

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de meest gestelde vragen rondom ondersteuning.

TIM heeft verschillende locaties en is in jouw eigen omgeving dichtbij. Voor wijkteamondersteuning kun je altijd in je eigen buurt terecht. Voor specialistische zorg of andere ondersteuning kan het zijn dat je op een andere locatie wordt verwacht. Dat bespreken we altijd eerst met jou.

In de Wmo is het belangrijk dat je als inwoner eerst kijkt of je jouw probleem zelf kan oplossen of verminderen. Of samen met je directe omgeving. Denk daarbij aan huisgenoten, familie, buren of vrienden. Natuurlijk kun je eerst zelf je eigen situatie proberen te verbeteren. We zorgen voor een maatwerkvoorziening als je niet zelf of met hulp van je omgeving je probleem kunt oplossen en kunt deelnemen aan de samenleving. We staan altijd voor je klaar bij vragen. Gaat het om een specialistische vraag of is er meer nodig? Ook dan staan we voor je klaar.

Bij een pgb regel je alles zelf. Er komt dus veel op je af. Van onderhandelen met zorgverlener(s) tot contracten afsluiten. Van het zorgen voor vervanging tot de salarisadministratie van jouw zorgverlener(s) bij. Daarom helpt het als je zakelijk bent en goed kunt plannen en organiseren. Neem gerust eens contact met ons op om te kijken of een PGB het beste past, of dat we de zorg die je nodig hebt, kunnen regelen via een maatwerkvoorziening. Bij een maatwerkvoorziening zorgen wij voor het contact met zorgverleners en de administratieve zaken.

Na jouw aanmelding bij TIM bewaren we je gegevens digitaal. We bewaren alleen de gegevens die belangrijk zijn voor uw behandeling, zoals:

  • de verwijsbrief van je huisarts
  • je persoonsgegevens (bijvoorbeeld uw naam, adres, woonplaats en telefoonnummer)
  • je ondersteuningsplan
  • je antwoorden op onze vragenlijsten
  • een overzicht van de medicijnen die je gebruikt
  • advies en aantekeningen van behandelaren
  • informatie over ons contact met je huisarts
  • informatie die belangrijk is voor jouw behandeling die we bijvoorbeeld van je partner of familieleden hebben gekregen
  • wettelijke informatie

Jouw ondersteuningsplan wordt digitaal vastgelegd. Je krijgt een eigen portaal in het dossier, zodat je altijd bij je eigen plan kunt. Je kunt ook anderen digitaal toegang geven. Als je niet digitaal vaardig bent, ondersteunen we jou om deze vaardigheid te vergroten. En we zorgen dan voor een uitgeprinte versie van het plan bij jou thuis, als je dat fijn vindt.

TIM is een samenwerkingsverband van verschillende organisaties. Dat betekent dat je ondersteuning, zorg of behandeling bij een partner van ons ontvangt. Tijdens je kennismaking met TIM maken we een dossier aan, waarvoor je akkoord moet gaan met onze (algemene) voorwaarden. Als je specialistische zorg van ons ontvangt, is dat vaak via een partner. Het kan zo zijn dat je dan bij die organisatie ook een behandelovereenkomst tekent: zij verwerken namelijk ook jouw gegevens.

Wil jij een optimale website? Dan hebben we wat cookies van je nodig. Pas mijn voorkeuren aan